Omdat de kandidaat het laatste woord heeft

News

Waarom een onderscheidende candidate experience belangrijker is dan ooit.

Elke dag opnieuw ervaren werkgevers, HR managers & recruiters de schaarste aan talent. Of we het nu leuk vinden of niet, de war for talent is nog lang niet voorbij. Kandidaten nemen als "career owners" hun eigen carrière in handen en gedragen zich daarbij meer en meer als consument. Zij willen overtuigd worden van een werkgever, niet omgekeerd. Als gevolg daarvan hebben kandidaten grote verwachtingen van het sollicitatieproces en delen positieve én negatieve ervaringen over de candidate journey met hun peers.

Deze machtsverschuiving zet bedrijven, HR afdelingen en HR managers enorm onder druk. De markt vandaag is extreem competitief en het vinden van de juiste kandidaten wordt er niet gemakkelijker op. Om als organisatie een sterke en future proof talent planning te realiseren moeten recruitment processen de moeite waard zijn voor de kandidaat. Dit houdt in: een gebruiksvriendelijk en persoonlijk proces met een duidelijke toegevoegde waarde. Welk nieuw inzicht of feedback geeft het selectieproces en de sollicitatie ervaring mee?

Een onderscheidende candidate experience: hoe pak je het aan? 

Bedrijven moeten een candidate journey creëren die kandidaten aantrekt ipv afstoot. Zo kunnen de kandidaat en de organisatie weloverwogen beslissen om al dan niet met elkaar in zee te gaan. Klinkt eenvoudiger dan het lijkt? Misschien wel.

Of toch niet?

De opportuniteit van user experience & HR Tech. Meten is weten.

Als bedrijven erin slagen het succes of falen van de huidige aanpak te begrijpen kunnen ze vervolgens ook bijsturen. Begrijpen wat wel of niet meer werkt maakt loslaten eenvoudiger. Vertrekkend van een duidelijke recruitment planning ontstaat zo ruimte om te durven vernieuwen. Ruimte om nieuwe processen te ontwerpen, zotte ideeën op een post-its verder uit te werken en onderscheidend te worden.

De inzichten in candidate en user experience, de mogelijkheden van HR Technologie & tools bieden tal van opties om een betere sollicitatie ervaring aan te bieden. Elke dag ontstaat er wel een nieuw HR tech bedrijf dat een deel van het HR proces digitaliseert. Ongeacht de fase in het recruitment proces, de kans is groot dat een HR tech start up hier een tool voor heeft ontwikkeld. Waarschijnlijk met een hoger gebruiksgemak en meer inzicht verschaffend dan de huidige aanpak. Organisaties moeten deze mogelijkheden omarmen en op die manier de juiste kandidaten aan te trekken en te behouden.

Ok, maar hoe dan?

Een aanpak op maat van jouw organisatie.

Stap voor stap of met een big bang? En wat met de openstaande vacatures? Er zijn verschillende opties om tot duurzame wendbaarheid te komen. Om ervoor te zorgen dat organisaties blijvend onderscheidend zijn en de juiste kandidaten kunnen aanwerven.

Recruitment Optimizers werken mee in HR teams aan de huidige vacatures en krijgen hierdoor snel inzicht in het proces, succesfactoren en hinderpalen. Zo kan er snel gestart worden met het “laaghangend fruit” om verbeteringen door te voeren. Nadien kunnen ingrijpendere vernieuwingen worden doorgevoerd. Op deze manier geraken de huidige vacatures ingevuld en wordt de basis gelegd voor een toekomstige kwalitatieve instroom en ambassadeurschap.

Indien timing en budget het toelaten kunnen de verbeteringen losgekoppeld worden van de huidige vacatures. Dankzij concrete projecten kan aan een betere candidate experience worden gewerkt. Door analyse & planning weten bedrijven waar ze staan en waarheen ze moeten. Co-creatie laat toe om recruitment processen te vernieuwen of volledige nieuwe te creëren. Dankzij project & change management worden ideeën werkelijkheid en worden veranderingen op de juiste manier geborgd.

Distinguish. Omdat de kandidaat het laatste woord heeft!